tiistai 30. heinäkuuta 2013

Elvytystä vai uusia ideoita?

Kesän aikana on onneksi päästy puhumaan myös oikeaa asiaa poliittisella areenalla. Jan Vapaavuoren kommentti elvytyksestä sai jonkun verran palstatilaa, ja toivottavasti keskustelu ei jää siihen. Vapaavuori kiinnitti huomiota siihen, että perinteisen elvytyksen lisäksi nyt pitää oikeasti löytää pysyvää kasvua tuovia toimenpiteitä.

Samaa aihepiiriä käsiteltiin myös Mikko Kososen haastattelussa Suomen Kuvalehdessä. Suomessa on puhuttu jo useamman vuoden rakenteellisista haasteista. Tiedetään metsäteollisuuden ongelmat, Nokian toiminnan hiipuminen, mutta tilalle ei ole löytynyt uutta Nokiaa. Missä vika?

Uuden Nokian löytyminen on todettu jo useamman henkilön puheissa mahdottomuudeksi. Niin se varmasti onkin. Nokian nousuun vaikutti useita Nokiasta riippumattomia tekijöitä, jotka Nokialla osattiin hyödyntää parhaiten maailmassa. Tällaiset tilanteet tarvitsevat kuitenkin suurta murrosta esimerkiksi teknologiassa. Tällaista juuri nyt ei ole näköpiirissä.

Menestys kasvaa yksilöistä. Suomalaiset ovat kansainvälistyneet voimalla viime vuosikymmeninä. Nykyään suomalainen voi lähteä toiselle puolelle maapalloa, ja rakentaa oman menestystarinansa. Missä on vika, kun emme kuitenkaan ole pystyneet luomaan omaa H&M:ää, Abbaa tai Ikeaa? Rohkeudessa! Meillä ei ole kansakuntana ollut rohkeutta lähteä viemään uusia innovaatioita markkinoille.

Paljon kaluttuna esimerkkinä otan esille Angry Birdsin. Loistava innovaatio todella kilpailuilla markkinoilla. Niin vain on saatu luotua oma vahva brändi, on ratkaistu kiinalaisten kopiointiin liittyvät ongelmat jne. Eihän se ole mahdotonta! Tällaiseen toimintaan meidän pitää luoda paremmat puitteet ja nostaa tavoitteita maailmanvalloitukselle. Eivät ruotsalaisetkaan turhia kumartele. Kansainvälisen markkinoinnin oppitunnit ja käytännön opastus ovat parasta elvytystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti